Nominowany do Oscara
za dokument „Królik po berlińsku” z 2009 roku reżyser Bartosz Konopka, postanowił po raz
pierwszy w karierze zrealizować film muzyczny. „Nowa Warszawa” hipnotyzuje i
zachwyca bezpretensjonalnością.
Na początku była płyta o tym samym tytule. Znane piosenki o
stolicy w nowych aranżacjach Bartłomieja Wąsika (fortepian), w wykonaniu Royal
String Quartet oraz Stanisławy Celińskiej, jako wokalistki. Reżyser po raz
pierwszy przesłuchał płytę, wracając samochodem z wakacji. Aranżacje zrobiły na
nim tak duże wrażenie, że postanowił nakręcić zainspirowany ich dźwiękami film
dokumentalny.
Stanisława Celińska to rodowita warszawianka. Czasem mówi
twarde „L”, a dzielnicę Pragę zna od podszewki. Wybranie tej aktorki do roli
wykonawczyni tekstów, które cała Polska zna na pamięć, wydawało się ciekawym
pomysłem. Okazało się, że absolutnie trafionym. Przejmujące wykonanie „Warszawy”
z repertuaru T.Love, czy zupełnie nowa odsłona piosenki „Taka Warszawa” Bajmu,
są tego niezbitymi dowodami. Oczywiście nie obyłoby się bez interesujących
aranżacji Wąsika, które nadają znanym utworom nowe życie i wydobywają z nich
to, co najlepsze. Pasja, z jaką muzycy i aktorka wykonują kolejne utwory i opowiadają
o nich twórcom filmu, potrafi udzielić się widzowi. Warto również zwrócić uwagę
na wizualną stronę dokumentu - ascetyczne anturaże, w których artyści wykonują
piosenki, z pomysłem zarejestrowała kamera Jacka Podgórskiego. Przebitki z
Warszawy z dawnych lat, czy materiały archiwalne m.in. z Czesławem Niemenem
doskonale uzupełniają widowisko i - w kontekście wyśpiewywanych tekstów - nabierają
nowego znaczenia.
„Nowa Warszawa” to film hipnotyzujący, który wprowadza w
trans i przenosi w inną, otuloną warszawskim sznytem rzeczywistość. Fani dobrej
muzyki odnajdą w filmie spokój i harmonię, której brak we współczesnych,
popularnych utworach. Oczekujący interesującego, nowatorsko zrealizowanego
dokumentu kinomani, również się nie zawiodą. Konopka potrafi! Nie przez
przypadek „Nowa Warszawa” bierze udział w dwóch konkursach festiwalu – polskim,
oraz DocFilmMusic.
zmodyfikowany tekst pojawił się w 3. numerze Gazety Festiwalowej 54 Krakowskiego Festiwalu Filmowego
fot. materiał prasowy KFF |
Nowa Warszawa
reż. Bartosz Konopka,
Polska, 2013